W ogłoszeniach o pracę często możemy spotkać się z wyrażeniem “komunikatywny angielski”. Czy wiesz, co ono tak naprawdę oznacza i jakie są oczekiwania pracodawcy? Wbrew pozorom, właściwa interpretacja nie jest taka oczywista. Jeśli nie chcesz popełnić błędu, tworząc swoje cv lub podczas rozmowy kwalifikacyjnej, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

 

“Komunikatywny angielski” - co to takiego?

Wiele osób błędnie sądzi, że jeśli potrafią poradzić sobie w podstawowych sytuacjach, takich jak zakupy w supermarkecie lub złożenie zamówienia w restauracji, mogą określić swój poziom znajomości języka angielskiego jako komunikatywny. Niestety, to niezupełnie prawda. Skuteczna komunikacja obejmuje cały szereg umiejętności, które musisz posiąść, aby móc pochwalić się w cv “komunikatywnym angielskim”.

 

Jeśli zastanawiasz się, czy Twój angielski można w ten sposób opisać, spójrz na poniższą listę pytań.

  • Czy potrafisz jasno i bez pomocy rozmówcy opisać konkretny problem, poprosić o pomoc i wyjaśnić, jakiego rozwiązania oczekujesz?
  • Czy potrafisz opisać sytuację, która miała miejsce w przeszłości?
  • Czy jesteś w stanie opowiedzieć o zamierzeniach i przewidywaniach dotyczących przyszłości?
  • Czy potrafisz przedstawić swój punkt widzenia i podać argumenty na jego poparcie?
  • Czy potrafisz, w rozmowie prowadzonej wyłącznie w języku angielskim, odpowiedzieć na pytania rozmówcy dotyczące powyższych sytuacji i podać szczegóły?
  • Czy rozumiesz komunikaty w języku angielskim, np. na dworcu lub lotnisku?
  • Czy jesteś w stanie przeprowadzić po angielsku rozmowę telefoniczną?
  • Czy rozumiesz teksty w języku angielskim, dotyczące spraw codziennych, np. maila od kolegi z zagranicznego oddziału firmy?
  • Czy potrafisz samodzielnie napisać takiego maila? (Pamiętajmy, że komunikacja może mieć formę ustną lub pisemną).

Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś twierdząco, Twój poziom angielskiego można określić jako komunikatywny. Jeżeli wciąż masz wątpliwości, skorzystaj ze skali CEFR (skala Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego). Skuteczna komunikacja rozpoczyna się nie wcześniej niż poziom B1.

 

Co znaczy “komunikatywny angielski” w pracy?

Warto pamiętać, że jeśli pracodawca wymaga komunikatywnej znajomości języka angielskiego, najprawdopodobniej będzie też oczekiwał wykorzystania tej umiejętności w praktyce. Trzeba więc wziąć pod uwagę, że w sytuacjach zawodowych, takich jak rozmowy z klientami, składanie ofert, wyjaśnianie reklamacji, kontakty z dostawcami, itd., niezbędna jest także znajomość słownictwa branżowego, które często wykracza poza “standardowy” poziom B1, a nawet B2.

 

Jak osiągnąć komunikatywny poziom znajomości angielskiego?

Jeśli Twoim celem jest opanowanie języka angielskiego na poziomie komunikatywnym, niezbędne okażą się ćwiczenia i praktyka. Z pomocą przyjdą Ci kursy angielskiego prowadzone przez doświadczonych, profesjonalnych lektorów. Szczególnie warte polecenia są kursy konwersacyjne, zwłaszcza te prowadzone lub współprowadzone przez native speakerów. Dla kogo są przeznaczone tego typu szkolenia? Dla wszystkich osób, którym zależy przede wszystkim na przełamaniu bariery językowej i ćwiczeniu mówienia.

 

Jeśli Ty także chciałbyś bez problemu komunikować się po angielsku, już teraz sprawdź ofertę szkoły ProfiLingua i wybierz kurs dla siebie! Nowy Rok to świetny moment na rozpoczęcie nauki!

Formularz Kontaktowy

Czy chcesz, abyśmy skontaktowali się z Tobą w celu zaproponowania Ci odpowiedniego kursu? Jeśli tak, wypełnij poniższy formularz, wskazując preferowany sposób komunikacji.

    Klikając „wyślij” wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych podanych w formularzu kontaktowym w celu przedstawienia oferty ProfiLingua oraz potwierdzasz, że zapoznałeś się z polityką prywatności oraz akceptujesz jej warunki. Administratorem przekazanych danych osobowych jest Tutore Poland sp. z o.o. .