Audyt językowy to bardzo przydatne narzędzie, które pozwala skutecznie zarządzać kompetencjami językowymi pracowników, tworzyć optymalne ścieżki kariery i wybierać najlepszych kandydatów do pracy. W jakich sytuacjach warto z niego skorzystać? W naszym artykule znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć o audycie językowym.

Co to jest audyt językowy?

Audyt językowy polega na precyzyjnym i kompleksowym sprawdzeniu znajomości języka obcego pracowników. Z założenia bada kompetencje w czterech kluczowych obszarach: mówieniu, pisaniu, rozumieniu ze słuchu i czytaniu, czyli rozumieniu tekstów pisanych. Co istotne, audyt to nie jest zwykły test językowy. Organizacja, która decyduje się na jego przeprowadzenie, otrzymuje szczegółowy raport, obejmujący diagnozę umiejętności każdego pracownika oraz wskazówki dotyczące dalszego szkolenia z uwzględnieniem precyzyjnego celu dalszej nauki.

Istnieje kilka sytuacji, w których przeprowadzenie audytu językowego w firmie okazuje się przydatne:

  • sprawdzenie kompetencji językowych pracowników - pracodawca, który chciałby przekonać się, jakie są autentyczne umiejętności językowe wszystkich lub wybranych pracowników, rzadko może zrobić to samodzielnie. Profesjonalny audyt pomaga zaoszczędzić cenny czas i daje pewność co do obiektywizmu wyników. Możesz wybrać kompleksowe badanie lub sprawdzenie konkretnych zakresów, np. komponowania maili, prowadzenia rozmów telefonicznych czy prezentacji.
  • ustalenie poziomu znajomości języka przed rozpoczęciem kursu - audyt jest niemal obowiązkowym punktem w procesie organizacji kursu językowego dla pracowników. Dokładne określenie poziomu znajomości języka, analiza umiejętności, określenie celu i opracowanie programu nauki są niezbędne i gwarantują skuteczność nauki.
  • kontrola postępów w nauce - na audyt językowy warto zdecydować się też po upływie jakiegoś czasu od rozpoczęcia kursu, aby przyjrzeć się postępom w nauce. Dzięki temu możesz regularnie monitorować sytuację.
  • rekrutacja wewnętrzna - wiele kluczowych stanowisk w firmie wymaga dobrej znajomości języka obcego. Audyt przeprowadzony przez specjalistów umożliwi wyłonienie kandydatów z najwyższymi kompetencjami, ułatwi też opracowanie ścieżek kariery dla osób objętych badaniem.
  • screening kandydatów - audyt językowy jest dobrym rozwiązaniem także w przypadku rekrutacji zewnętrznej. Określenie kompetencji językowych kandydatów pozwoli skrócić ich listę, dzięki czemu pracodawca oszczędzi czas, nie spotykając się z tymi osobami, które nie znają języka obcego w wystarczającym stopniu.

Audyt językowy - korzyści

Czy warto inwestować w profesjonalny audyt językowy w zarządzanej przez Ciebie firmie? Lista korzyści jest wystarczająco długa, aby zdecydowanie odpowiedzieć “Tak, warto!”.

  • poznajesz słabe i mocne strony swojej kadry, dzięki czemu możesz efektywniej zarządzać i wykorzystywać ich umiejętności;
  • zyskujesz wiarygodne informacje na temat poziomu znajomości języka przez Twoich pracowników i kontrolę nad przebiegiem szkoleń językowych, masz pewność, że bezpiecznie inwestujesz pieniądze.
  • znając obszary wymagające dodatkowej pracy, np. komunikacji z klientami w języku obcym, masz możliwość skutecznego rozwiązywania istniejących problemów i zapobiegania powstawaniu nowych;
  • odciążenie działu HR - screening kompetencji językowych kandydatów przez firmę zewnętrzną oszczędza czas osób zajmujących się rekrutacją i pozwola im zająć się innymi zadaniami.

Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który skutecznie i profesjonalnie pomoże Ci zweryfikować kompetencje językowe pracowników, postaw na ProfiLingua. Mamy ponad 75 lat doświadczenia, prowadzimy szkolenia 23 języków, także w wariancie specjalistyczny. Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy Ci zaoferować!

Formularz Kontaktowy

Czy chcesz, abyśmy skontaktowali się z Tobą w celu zaproponowania Ci odpowiedniego kursu? Wypełnij poniższy formularz:

    Wyrażone powyżej zgody można wycofać w dowolnym momencie.