Przymierzasz się do testów czy egzaminów z języka angielskiego? Rozpoczynamy powtórkowy cykl gramatyczny! W dzisiejszym artykule Present Simple oraz Present Continuous w roli głównej. Oto porównanie czasów i ćwiczenia utrwalające.

Jak się tworzy czas Present Simple?

Odmiana czasowników w czasie teraźniejszym prostym to bułka z masłem. W trybie twierdzącym forma czasownika pozostaje niezmienna z wyjątkiem sytuacji, kiedy tworzysz trzecią osobę liczby pojedynczej. Wówczas masz do wyboru kilka sposobów i dostawiasz lub zastępujesz odpowiednie litery w zależności od końcówki:

  • -e + -s
to write
He writes.
  • -s, -o, -x, -ch, -sh + -es
to watch
He watches.
  • -y → -ies
to study
She studies.

ALE:

to play
She plays.

Jak widać na ostatnim przykładzie powyżej, wyjątkiem jest czasownik, w którym przed literą y stoi samogłoska. Należy również pamiętać, że w pytaniach i przeczeniach pojawia się czasownik posiłkowy albo inaczej operator do/does, do czego szerzej odwołamy się przy trzecim pytaniu.

Jak się tworzy czas Present Continuous?

W przypadku czasu teraźniejszego ciągłego musisz pamiętać o dwóch ważnych rzeczach. Po pierwsze, trzeba odmienić czasownik to be, który oznacza być i pełni funkcję pomocniczą. O tym, w jakiej formie podasz czasownik to be decyduje podmiot, który go poprzedza. Po drugie, do głównego czasownika musisz dodać formę -ing.

Przykładowo:

  • Oglądam teraz telewizję.

I am watching TV now.

  • Czytasz/czytacie teraz książkę.

You are reading a book now.

Właściwymi czasownikami w wyżej przytoczonych zdaniach są oczywiście watch i read.

Jednak nie wszystkie czasowniki, które są Ci dobrze znane, występują w formie ciągłej, w czasie Present Continuous. Do tego grona zaliczają się:

  • lubić

to like

  • kochać

to love

  • nienawidzić

to hate

  • chcieć

to want

  • wiedzieć

to know.

Jak wyglądają pytania i przeczenia w Present Simple?

Jak już wspomnieliśmy, operator do/does pojawia się w zdaniach pytających i przeczących. Czasownik występuje w formie podstawowej, ale za to czasownik posiłkowy przekształca się w does, kiedy mówisz w trzeciej osobie liczby pojedynczej.

Najprościej zobaczyć to na przykładach:

  • Czy znasz Susan?

Do you know Susan?

  • Czy Susan zna Ciebie?

Does Susan know you?

W trybie przeczącym dodajesz not do operatora do/does i tym samym otrzymujesz do not/does not. Pełna forma skraca się też do krótszych form don’t/doesn’t. Forma czasownika nadal pozostaje nietknięta, czyli nie dostawiasz -s ani innych końcówek. Przykładowo:

  • Nie znam Susan.

I don’t know Susan.

  • Susan nie zna Ciebie.

Susan doesn’t know you.

Jak wyglądają pytania i przeczenia w czasie Present Continuous?

Kiedy tworzysz pytania w czasie teraźniejszym ciągłym, musisz pamiętać o odwrotnej kolejności podmiotu i orzeczenia, co nazywamy szykiem przestawnym albo inaczej inwersją. Czasownik to be zamienia się więc miejscami z podmiotem, a czasownik główny stawiany jest zaraz po podmiocie. Jeżeli w zdaniu pojawia się też zaimek pytający (np. what, where, how), to wędruje on nam sam początek zdania.

Bazując na tej zasadzie, otrzymujesz:

  • Czy jesz (teraz) śniadanie?

Are you having breakfast?

  • Co teraz robisz?

What are you doing now?

W zdaniach przeczących musi się pojawić słówko not, czyli nie. Tym razem jednak nie jest ono dostawiane do operatora, lecz do czasownika to be. Formy skrócone – typowe dla języka potocznego – i tutaj są możliwe. Dajmy na to:

  • Deszcz teraz nie pada.

It isn’t raining now.

  • Oni dzisiaj nie pracują.

They aren’t working today.

Czas Present Simple kontra Present Continuous – jakie zastosowanie?

Czas Present Simple stosujesz, gdy chodzi o:

  • ogólne, niezmienne prawdy, stany oraz fakty o świecie
  • przyzwyczajenia i regularnie powtarzane czynności
  • czynności trwające od dłuższego czasu
  • czynności odgórnie ustalone (zgodnie z grafikiem, planem, rozkładem jazdy)
  • czynności opisywane za pomocą przysłówków częstotliwości (always, never, often, rarely, sometimes, usually).

Czasu Present Continuous używasz, kiedy masz na myśli:

  • czynności wykonywane w danym momencie
  • czynności dziejące się obecnie (tymczasowe/zmienne)
  • zaplanowane wcześniej czynności do wykonania w (konkretnej) przyszłości.

Present Simple i Present Continuous – testy do rozwiązania

Uczeń ósmej klasy musi znać różne czasy gramatyczne, w tym Present Simple i Present Continuous. CKE w aneksie 2023/2024 podaje dla przykładu typowe dla obu czasów zdania, takie jak:

  • Present Simple: She often visits her grandparents.
  • Present Simple: The train leaves at seven.
  • Present Continuous: She is working in the garden at the moment.
  • Present Continuous: We are going to the cinema tomorrow.

Czy jesteś w stanie uzasadnić taki a nie inny wybór? W pierwszym przypadku znakiem rozpoznawczym jest przysłówek częstotliwości, typowy dla czasu teraźniejszego prostego. Drugie zdanie mówi o czynności wynikającej z rozkładu jazdy, co jest tożsame z użyciem Present Simple. W trzecim zdaniu pojawia się znamienne określenie czasu, podczas gdy w czwartym przykładzie mowa o czynności, która jest już zaplanowana i odbędzie się w bliskiej przyszłości.

Starannie opracowane repetytoria oraz arkusze egzaminacyjne na różnym etapie kształcenia, dzięki którym nabierzesz wprawy, znajdziesz w naszym sklepie WSiP.

Ćwiczenie z lukami – Present Simple czy Present Continuous

Weźmy teraz pod lupę fragment rozmowy telefonicznej. Ćwiczenie 6., które pojawiło się na egzaminie ósmoklasisty w 2020 roku, polegało na uzupełnieniu luk w taki sposób, aby uzyskać spójny oraz logiczny tekst. Ben dzwoni do babci i opowiada o zaplanowanym wydarzeniu. W szkole organizują kiermasz wypieków i Ben chce upiec ciasto czekoladowe, ale pojawia się pewien problem:

Ben: (...) we are organising a cake sale at our school.
Grandma: Sounds great!
Ben: I want to make a chocolate cake but I 6.2. (no) ________have no idea___________ how to do it.
Grandma: No problem, I’ll make it for you.

Proponowana kursywą wypowiedź spełnia stawiane wymogi i pasuje do kontekstu. Ben opisuje jakiś stan i choć chce upiec ciasto, przyznaje, że nie ma pojęcia, jak to zrobić.

Więcej o zadaniach z lukami pisaliśmy w osobnym artykule. Kliknij tutaj, aby się dowiedzieć, jak je poprawnie rozumieć i rozwiązywać.

Present Simple lub Present Continuous – znajdź błędy

W ramach podsumowania przeanalizuj poniższe zdania i sprawdź, czy zakradły się tutaj jakieś błędy:

  • Kate is liking writing letters.
  • We go to the cinema today.
  • I’m reading a great novel.

Znasz już odpowiedź? Trzeci punkt odnosi się do sytuacji, kiedy jakaś czynność niekoniecznie odbywa się tu i teraz, ale trwa tymczasowo, czyli przez jakiś czas. To dwa pierwsze zdania powinny zostać poprawione. Zgodnie z zasadą, że czasownik to like nie pojawia się w formie ciągłej, w pierwszym punkcie prawidłową odpowiedzią jest likes. Po wszystkich potrzebnych korektach zdania wyglądają więc następująco:

  • Kate likes writing letters.
  • We are going to the cinema today.

Nauka języka angielskiego od małego? Odkryj jedyny w swoim rodzaju kurs English+Coding, dzięki któremu dziecko zastosuje wiedzę w codziennych sytuacjach, pozna interesujące go słowa, rozwinie kompetencje przyszłości i dużo, dużo więcej. Widzimy się w ProfiLingua!