O skuteczności tablic interaktywnych w nauczaniu nie trzeba z pewnością przekonywać Brytyjczyków, którzy wyposażyli w nie już ponad 90 proc. klas szkół podstawowych. Ich znaczenie zrozumieli też Włosi, którzy wydali kilka lat temu dziesiątki milionów euro na program wdrażania edukacji cyfrowej. Pieniądze przeznaczone na tablice interaktywne bardzo szybko przyniosły we Włoszech wymierne rezultaty, bo z ich stosowania zgodnie zadowoleni są zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.

W Polsce tablic przybywa z roku na rok. Niestety wciąż jest wielu rodziców, którzy nie widzieli ich na oczy, powszechne są też przypadki, gdy zakupiona dla szkoły tablica leży nieużywana albo wykorzystuje się ją niezgodnie z przeznaczeniem. Wynika to z tego, że nauczycielom często brakuje niezbędnego przeszkolenia i nie wiedzą, jak można uczyć inaczej niż za pomocą kredy i tradycyjnej tablicy.

Co to właściwie takiego?

Tablica pozwala na wchodzenie w interakcję z treścią na ekranie, podobnie jak w przypadku gier komputerowych. To bardzo kuszące zarówno dla młodszych, jak i starszych uczniów.

Najważniejszą zmianę, którą wprowadzają tablice, można podsumować jednym zdaniem: tablica jest dla dziecka, nie dla nauczyciela. Uczniowie mają wchodzić w interakcję z treściami przedstawionymi na tablicy, angażując się bardziej w proces nauki, a nie tylko bezmyślnie przepisywać do zeszytu to, co napisał wcześniej nauczyciel. Wymaga to oczywiście nie tylko samej tablicy, ale też odpowiedniego podejścia ze strony prowadzącego lekcję nauczyciela.

Dlaczego warto?

Najprościej będzie spojrzeć na wnioski, które wyciągnęli brytyjscy nauczyciele, którzy do tablic są przyzwyczajeni już od wielu lat. Z przeprowadzonego przez Brytyjską Agencję Komunikacji i Technologii w Edukacji (BECTA) badania wynika niezwykły wniosek: uczniowie w grupie wiekowej 5–7 lat nauczyli się zagadnień przeznaczonych na dwa lata nauki o 4,75 miesiąca szybciej niż dzieci uczące się tego samego materiału za pomocą tradycyjnych metod!

Z tego samego badania jasno wynika, że użycie interaktywnych tablic ma pozytywny wpływ na koncentrację i współpracę między uczniami, a także pomaga zwiększyć zaangażowanie dziecka w lekcje. W przypadku trudniejszych zagadnień zastosowanie tablicy pomaga dziecku w skupieniu na najważniejszych elementach, dzięki możliwości użycia przykuwających uwagę kolorowych wyróżnień.

Badacze podkreślają też, że wykorzystanie tablic ułatwia i – co równie ważne – pomaga w przyspieszeniu powtarzania wiedzy i umiejętności zdobytych na poprzednich lekcjach, a także pozwala na zwiększenie liczby materiałów wideo wykorzystywanych w nauce.

To ostatnie jest szczególnie ważne w przypadku nauki języków obcych. Dziecko musi bowiem nie tylko poznać słownic­two czy gramatykę, ale też osłuchać się z brzmieniem języka i tym, jak wykorzystuje się go w kontekście.

Formularz Kontaktowy

Czy chcesz, abyśmy skontaktowali się z Tobą w celu zaproponowania Ci odpowiedniego kursu? Wypełnij poniższy formularz:

    Wyrażone powyżej zgody można wycofać w dowolnym momencie.