Co widzisz oczami wyobraźni, kiedy myślisz o przyszłości Twojego dziecka? Czy patrzysz na spełnionego człowieka, który odniósł sukces, rozwinął swoje pasje i świetnie odnajduje się w dorosłym świecie? Możesz mu pomóc to osiągnąć! Właśnie po to powstała rewolucyjna metoda nauki STEAM. Co to takiego? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Po co nam rewolucja w edukacji?

Świat zmienia się w zawrotnym tempie, a gwałtowny rozwój technologii sprawia, że rzeczywistość, w jakiej będą musiały odnaleźć się nasze dzieci, będzie zupełnie inna od tej, w której my sami wkroczyliśmy w dorosłość. Niestety, polska szkoła w niewielkim stopniu przygotowuje młodych ludzi do wyzwań, jakie czekają ich już za kilka lat. Nauka pamięciowa, sposób przekazywania wiedzy sprzeczny z naturalnym sposobem poznawania świata przez dziecko i nacisk na oceny sprawiają, że młodzi ludzi rzadko postrzegają przedmioty ścisłe jako atrakcyjne, a lekcje ich zwyczajnie nudzą lub frustrują.

Tymczasem eksperci nie mają wątpliwości, że już za kilka lat takie umiejętności jak: analityczne myślenie, komunikacja, znajomość języków obcych i efektywna praca w grupie będą niezbędne do odniesienia sukcesu.

Edukacja STEAM została stworzona właśnie po to, aby wspierać rozwój tych kluczowych kompetencji od najmłodszych lat.

STEAM, czyli co?

Nazwa STEAM to skrót od angielskich słów: Science (nauka), Technology (technologia), Engineering (inżynieria), Arts (sztuka) i Maths (matematyka). Metodologia STEAM to całkowite odwrócenie tradycyjnego podejścia do nauczania. Dziecko przestaje być biernym odbiorcą wiedzy podawanej przez nauczyciela. Staje się naukowcem, konstruktorem, odkrywcą i inżynierem. Podążając za naturalną potrzebą doświadczania i przeżywania przygód, uczniowie poznają tajemnice otaczającego ich świata. Nie boją się eksperymentować, tworzyć i próbować różnych rozwiązań.

Nauczyciel staje się mentorem i trenerem, który wspiera i podpowiada. Nie wystawia oceny za zapamiętanie konkretnego zakresu materiału, ale zachęca do dalszego badania danego zagadnienia. Często wykorzystuje podczas zajęć klocki Lego oraz wprowadza elementy robotyki. Dzięki temu przedmioty ścisłe, takie jak matematyka, fizyka czy chemia stają się dla dzieci ciekawe i angażujące.

Element Art, czyli sztuki (np. zajęcia muzealne) sprawia, że stymulowana jest także prawa półkula mózgu. Dzięki temu dziecko wszechstronnie się rozwija. Zachęty do podejmowania prób i akceptowania błędów jako naturalnego elementu procesu odkrywania przygotowują je do pewnego wkroczenia w dorosłe życie.

 

W metodologii STEAM to uczeń jest w centrum uwagi. To on wyznacza sobie zadania i próbuje rozwiązać problemy, jakie pojawiają się na drodze do jego ukończenia. Kursy prowadzone w ten sposób gwarantują wszechstronny rozwój oraz wspierają logiczne i krytyczne myślenie. Do tego zwiększają pewność siebie, uczą samodzielności w podejmowaniu decyzji i dają odwagę do sięgania po nieszablonowe pomysły. Czy można zapewnić dziecku bardziej przydatny zestaw umiejętności?

Formularz Kontaktowy

Czy chcesz, abyśmy skontaktowali się z Tobą w celu zaproponowania Ci odpowiedniego kursu? Wypełnij poniższy formularz:

    Wyrażone powyżej zgody można wycofać w dowolnym momencie.